Wat is digital storytelling en hoe gebruik je het?
Je hebt het misschien vaker voorbij zien komen, maar wat betekent het nou echt? Digital storytelling is het delen van een verhaal via verschillende multimedia tools. Denk hierbij aan video, podcast, e-book, een online kaart, een tijdslijn of een animatie (of een combinatie hiervan). Deze verschillende media worden gebruikt om jouw verhaal tot leven te brengen.
Waarom digital storytelling?
Digital storytelling in het leven geroepen om informatie te delen op een boeiende manier. Hiervoor heb je wel een flinke dosis creativiteit nodig, iets waar helaas niet iedereen een ster in is. Gelukkig zijn er genoeg creatievelingen op de wereld die jou hiermee kunnen helpen. Het is ook handig om veel te experimenteren met verschillende technologieën. Misschien hou je wel heel veel van video, maar wil je dit combineren met AI. Of wil je juist jouw verhaal meer op een fysieke manier vertellen.
Aan de slag!
Digitale verhalen zijn veelzijdig en kunnen een breed scala aan onderwerpen behandelen, zoals het uitleggen van een concept, reflecteren op een persoonlijke gebeurtenis, of om een argument te benadrukken. Vaak zijn digitale verhalen video’s die foto’s en audio combineren om een verhaal te vertellen. Het wordt vaak aangeraden om een digitaal verhaal ongeveer 2 tot 3 minuten lang te maken. Er gaat echter veel tijd zitten in het creëren van een goed verhaal. Deze stappen zijn:
- Brainstormen over wat je wil gaan vertellen.
- Zodra je weet waar je verhaal over moet gaan, kan je aan de slag met een script en een storyboard. Bij het schrijven van een script moet je voor jezelf bepalen wat jouw verhaal moet bereiken. Het script en storyboard zullen je helpen met bepalen hoe jouw verhaal gaat lopen
- Ga aan de slag met je video! Afhankelijk van je script en storyboard heb je een voice-over nodig, foto’s of video’s en muziek voor de achtergrond.
- De laatste stap is alle elementen bij elkaar voegen tot één geheel. Enjoy!
Professionele storytelling
Wil je jouw verhaal op een unieke manier vertellen en dit door professionals op een hoger niveau brengen? Schakel dan een van de bedrijven in die hierin is gespecialiseerd. Dit kan een creative agency zijn, maar er zijn ook bedrijven die digital storytelling software hebben ontwikkeld. Hyro is hier een mooi voorbeeld van. Zij zetten hun software in om jouw verhaal om te toveren naar een visueel meesterwerk.