Wat is marketing automation?
Je hebt het woord vast weleens voorbij horen komen, maar wat is het nu eigenlijk? Simpel gezegd: marketing automation is het automatiseren van marketingprocessen. Iets uitgebreider: het is de automatische inrichting van het “marktbewerking”- en leadgeneratieproces. Het heeft als doel om klanten warm te verwelkomen en de conversie te verhogen.
Maar hoe helpt het jouw organisatie verder? Het is voor te stellen dat het lastig is je te verdiepen in het onderwerp als je de basiskennis nog niet hebt. Daarom wordt hier de basis bondig uitgelegd.
Marketing automation software
Marketing automation is een middel voor het realiseren van je inbound marketing. Bij inbound marketing koop je zelf geen dure media in, maar deel je je kennis en kunde. Je wordt daardoor zelf online gevonden door bezoekers en speelt daaropin.
Potentiële klanten komen je bijvoorbeeld tegen via relevante, hoogwaardige content die ze vinden op Google, via social media of een vakplatform.
Bezoeker, naar lead, naar prospect en klant
Je wil natuurlijk eerst van je bezoekers contacten maken. Dat doe je door hun gegevens te achterhalen. Daarna komt de marketing automation om de hoek kijken. Marketing automation helpt je een gesprek te voeren met je prospect door te kijken wat je contact doet, waar hij zij op klikt, voor welke evenementen hij/zij zich inschrijft en welke pagina’s hij/zij bezoekt.
Data-driven marketing
Marketing automation wordt nuttiger als je zoveel mogelijk klant- en datakanalen koppelt, deze informatie personaliseert en segmenteert om ieder afzonderlijk persoonlijk aan te spreken. Je integreert liefst je social media, website, CRM en andere relevante databronnen. Je analyseert data, zodat je vervolgens weer relevanter kunt communiceren. Dat heet data gedreven, ook wel data driven marketing. Daardoor kun je klantprofielen opstellen en een 360-graden klantbeeld creëren, dat je gebruikt voor het vaststellen van de “informatiebehoefte”.
Marketing Automation
Je kunt geen marketing automation inzetten zonder slimme software en die is daarom cruciaal. Zoals als eerder aangegeven, is e-mailmarketing nog steeds het meest effectieve kanaal voor het bezorgen van een gepersonaliseerde boodschap bij een klant.