Waarom spandoeken laten maken?

spandoek

Wat u moet weten over het inzetten van spandoeken

Heeft u iets wat u snel, goed en opvallend onder de aandacht wilt brengen? Gebruik hiervoor spandoeken. Die doen het al sinds jaar en dag erg goed als het gaat om opvallen. En als we het hebben over spandoeken, dan kunt u die krijgen in vele soorten en maten: van doeken in rollup banners tot serieus meterslange banners. Maar hoe groot of hoe klein een spandoek ook; het ontwerpen van een spandoek is niet altijd gesneden koek. Er zijn namelijk geen standaard regels voor. Wij attenderen u in dit blog graag op een aantal punten die u kunnen helpen om effectieve spandoeken te (laten) ontwerpen.

Lettergrootte op uw spandoeken

Zoals we in de inleiding reeds betoogden: u wilt een spandoek inzetten, omdat u letterlijk iets groots wilt aankondigen of communiceren. En als u dat op spandoeken doet, is het uiteraard uw doel dat alle voorbijgangers uw (reclame)boodschap kunnen zien en lezen. De omvang van het spandoek, de afstand tot de lezers en de plaats waar het doek komt te hangen, bepalen de leesbaarheid. Er is overigens wel een soort van basisregel waarmee de leesbaarheid wordt gegarandeerd. Die basisregel luidt als volgt: De afstand tussen doek en lezer / 3 = de lettergrootte (hoogte) in centimeters.

Voorbeeld

Een spandoek hangt op 10 meter van de voorbijgangers. Dan is de rekensom: 10 meter / 3 = ca. 3,3 cm. Ofwel: letters van ongeveer 3,3 cm hoog zijn op plusminus 10 meter prima te lezen.

Witruimte voor de nodige rust in het beeld

Let dus wel dat een spandoek geen flyer is en dat er geen leestekst op moet komen. Gebruik voor uw boodschap dus nooit (te) veel tekst. Een passant moet de boodschap in 1 oogopslag kunnen zien, lezen en snappen. Zorg dus voor een tekst met korte en bondige zinnen. Sterker nog: houd het bij voorkeur bij één of twee zinnen en een duidelijke, mooie afbeelding!

Kleurgebruik

De leesbaarheid van een spandoek is dus zeer belangrijk. Welke kleuren kunt u in het kader daarvan gebruiken? Een witte ondergrond met zwarte letters wordt natuurlijk veel gedaan. Andersom ook. Wat dat betreft, is een combinatie van contrasterende kleuren ook altijd heel goed. En als u wilt weten welke kleuren goed met elkaar samenwerken, vindt u bij Adobe een handig overzicht van complementaire kleuren in het kleurenwiel.

Waarborgen van herkenbaarheid

Hoe vergroot u de herkenbaarheid van uw merk op een spandoek? Om de aandacht van mensen te krijgen, is een fysieke locatie of webadres altijd zinvol om op het spandoek te zetten. Ook een logo van uw bedrijf is heel goed voor de herkenbaarheid. En soms is het logo zelfs belangrijker dan de tekst op uw spandoek. Datzelfde geldt ook voor uw huisstijl. Zorg er dan wel voor dat uw huisstijl de leesbaarheid niet in de weg zit. Want die moet altijd voorrang hebben.

Meer blogs lezen?

Wilt u meer weten over het ondernemen en marketing? Lees dan hier onze andere blogs.